onsdag 14 mars 2012

Motivationen har ökat

Nu när det börjar gå mot vår, grönska, sol och sommar vill man ju kunna ha
något snyggt på sig känna sig fräsch och till mods, och inte deppa över att man
inte känner sig smal, smärt och smidig till beachen 2012. Så nu har mitt allvar
kommit nu eller aldrig, det har redan gått för många år där prioriteten av motion
inte riktigt varit på topp till 100% väldigt synd, men jag rår ju klart för det själv.
I och försig har jag fått två barn under tiden men idag kan man väl inte skylla på
barna födande då man kan röra på sig lika bra före som under som efter
graviditeten om man inte har besvär som orsakar att man måste stå över men
annars funkar mycket, t.om styrketräning till viss gräns förstås.
Jag känner mig nöjd över mig själv att jag har börjat igen, men nu med allvar
och riktigt GO, jag har gått 3 dagar nu och jag går inte under 5km för det är
för lite tycker jag det känns inte då att man gått ens, man vill ju känna av att
kroppen ansträngt sig allafall. Så på dom här dagarna har jag gått 9km, 6,1km
och 8.2km och så nånting har jag tänkt köra varje dag, så det blir några mil per
vecka. På Söndag ska jag kolla av hur många mil jag fått i benen den här veckan
ska ju bli lite intressant.
Jag har även många funderingar kring styrketräning och att få lite muskler som
syns nånstans och inte som nu ingenstans ser man en förhöjd muskel på något vis,
och det tär på en för lite snygga arm och ben muskler är inte fel. Samt magen är
ju ett kapitel för sig men det ska väl gå på något vis när viljan finns att få till
muskulaturen även där hoppas jag tror jag ska börja med att satsa på plankan i
olika former för sit-ups palla jag inte med. Jag har ju redan bunkrat upp med lite
styrkeprylar genom åren som gått jag har en bänk med skivstång, hantlar, en
form av magmaskin, gummiband, roddmaskin, maghjul, har även haft ett gammalt
antikt gåband men det har pajat, styrkefjädrar, handgrip,boxsäck och vristvikter,
så visst borde man väl få till nån muskel ändå. Jag börjar hellre här hemma
än på ett gym det får bli längre fram när man fått upp flåset, styrkan och
konditionen, visst är det mycket därför man uppsöker ett gym för att få dom
bitarna men inte jag för att lite grund vill man ju ha före, jag vill ha lite starkare
mental bit i mig själv också innnan jag går på gymet annars orkar jag inte med det.
 Det är jätteskönt efteråt då man gjort ett passa med styrka och när man känner
dagen efter att det finns visst muskler i min kropp jag känner dom ju faktiskt en
del gör ju ont t.om då känner man en lättnad för då har dom vaknat till liv ändå,
även om dom är trött och det gör ont  men träningsvärk är ju  skönt sägs det, så
tränar man med förstånd så visst, då är det en kick att känna sin kropp och
framförallt göra den bättre och starkare så träning är värt att lägga lite pengar på
för det är motivationsgivande och vad bra man sover när kroppen fått tagit
ut sitt på ett pass man känner sig piggare, gladare och mer motiverad för nästa pass.

Snart dags för min fjärde promenad dag ! Idag blir det ännu fler kilometrar att
lägga till i mina ben och i min träningsdatering, ....Wiiiieee !!!!

1 kommentar:

Anett sa...

Vad roligt att läsa Helen!
Vi kanske kan träna tillsammans en dag? :o)