fredag 13 april 2012

Powerwalk stärker

Fredag den 13:e idag det gör ingen större skillnad för mig är inte så skrockfull.
Men för att få ett bra humör för dagen så kanske en hurtig powerwalk får en
på bättre humör, även om jag inte har jättedåligt humör idag så är ett bättre
humör ändå aldrig omöjligt att få. Nu har jag gått vanliga promenader så mycke
och länge så nu ska jag sätta igång och uppdatera promenaden till powerwalk.






















Det är ju en raskare promenad där man går mer aktivt och använder armarna,
( pendalar med dom fram och tillbaka ) Den är mer effektiv och ska ge resultat
i form av bättre kondition, ger muskler och bränna fett, samtidigt som man rensar
hjärnan och får frisk luft. Man ska gå med rak hållning, sträcka på sig och spänna
till coremusklerna lätt, när man pratar om coremusklerna handlar det om dom
djupliggande musklerna men även övriga muskelgrupper i bålen d.v.s mage, rygg,
bäckenbotten, höfter skinkor och skuldergördel. Starka coremuskler ger ökad
bålstabilitet, vilket är eftersträvsamt i många avseenden. Det ger mer i annan träning
så du kan prestera bättre man klarar ta i mer, man får kroppskännedom, stoltare
hållning och därtill mindre skadehållning. Core finns i friskis & svettis program och
passen är visst krävande så viss träningsvana rekommenderas, i corepass tränas
styrka, stabilitet, balans och rörlighet övningarna är både stående och på golvet så
det kan underlätta att även kombinera med andra träningsformer som ger kondition.

Man börjar ju i lungt tempo när man ska ut på powerwalk och ökar sen så att
musklerna hinner värmas upp, sen kan man lägga till intervaller då man går för
fullt i uppförsbackar, jag brukar gå en timme det tycker jag ger mig lagom motion
på promenad, visst ibland kan det bli 1 1/2 timme också men vanligast är 1 tim, och
det tar ju lagom lång tid från annat. Bra skor är en förutsättning den bästa
utrustningen,som inte klämmer och skaver, jag tycker dom ska vara mjuk men
det är väl olika vad som passar och sen att inte klä sig för varmt för man går sig ju varm.

















Jaa, "det som inte dödar en blir man ju starkare av" ! och tänker man rätt
så mår man bra ! Så ut och rör på er i det fina vårvädret, om det är över
hela riket vet jag inte men här är det soligt och fint så jag ska ut på en....
....HÄRLIG POWERWALK NU !!!!

Inga kommentarer: