tisdag 29 maj 2012

Det finaste man kan ge är tid

Läste detta på en engelsk sida och måste bara dela med mig av denna historia.

En pappa kommer trött hem efter en lång dag på arbetet och blir mött av sin glada son.
- Pappa, säger sonen ivrigt, hur mycket tjänar du i timmen?
- Varför undrar du det? säger pappan lite irriterad.
- Jo, pappa jag vill veta.
- Jag tjänar 500 kronor i timmen om du nu absolut vill veta.
- Oh, vad bra! Kan jag få låna 250 kronor av dig?
Pappan blir arg över att sonen visar upp en sådan girighet, att sonen bara har mage att fråga efter pengar det första han gör när pappan kommer hem trött efter en lång dag.
- Nej det får du verkligen inte, fräser pappan, gå härifrån för jag är trött!
Sonen går med nedsänkt huvud in på sitt rum och pappan sätter sig ned och äter sin uppvärmda middag, eftersom han även idag kom hem sent från arbetet och inte hann att äta med resten av familjen. Men när han sitter där vid matbordet, så rinner irritationen av honom och han skäms lite över sitt beteende. Kanske det är något som sonen verkligen behöver köpa? Vore det inte bättre att låna honom pengarna, så han får lära sig att betala tillbaka med sin veckopeng? Pappan reser sig från bordet och går in i sonens rum, där den lille pojken sitter vid sitt skrivbord med sin spargris i händerna. Pappan sätter sig ned på sängkanten, plockar fram plånboken och säger skamset
- Jag är ledsen att jag blev arg på dig förut, här får du 250 kr.
Pojken skiner upp som en sol. Tar emot pengarna och öppnar sin spargris där han plockar fram fler skrynkliga sedlar. Noggrant räknar han pengarna, varefter han räcker fram en tummad bunt med papperssedlar till sin pappa.
- Här pappa är 500 kronor. Kan jag få köpa en timme av din tid, så du kan komma hem tidigare från jobbet och äta middag med oss?

Historien är hjärtskärande men det är ett viktigt budskap ! det finaste du kan ge till
en annan människa är din tid. Tänk på att man kan aldrig köpa en annan människa
med de pengar man tjänar. När personen är borta så är den borta. Gläd dig åt den
stunden du får dela med någon annan, och att denna personen väljer att ge av sin
tid tillsammans med dig !!!

Inga kommentarer: