tisdag 8 maj 2012

Min lilla idebibel

DIY - Do-it-yourself har blivit ett vanligt begrepp i dagens bloggvärld allafall,
begreppet används om den som vill vara el är händig och kreativ, som vill göra
saker själv istället för att köpa dom färdiga. Sån är jag ! när jag går runt i affärer
eller man är ute efter nåt speciellt så tänker jag när jag hittar det jag ska ha att
kanske man kan göra de själv istället för att köpa den, och visst många gånger
kan man det, men man har ju inte hur mycket tid som helst den jagar en varje dag
med andra saker man måste göra med, så min lista är lång och den kan inte
prickas av varje dag för ekvationen av tid och att göra går ju inte riktigt ihop alla
dagar. Man skulle kunna planera in i sin almanacka när man ska avsätta tiden för
att vara kreativ åt sig själv, men nåt kommer ju oftast emellan ändå, får väl börja
prioritera vissa saker bättre kanske. Men så fort jag får en tanke på nåt jag vill
göra i pysselväg eller snickra så skriver jag ner min ide' i min bok : som jag döpt
till "En vit dröm" mycket för att jag älskar vitt och gör jag någonting i trä så målar
 jag det helst vitt, jag älskar den vita slitna "Shabby Chic looken" och den lantliga
 stilen så av de så blir det mycket vitt och brungrå aktiga saker i min omgivning,
 gammalt och slitet liksom. Men jag älskar förstås även nya saker som är och
 kommer på modet förstås. Men dom gånger jag har tid över och inte har iden
färskt i huvudet så slår jag upp min idebok "En vit dröm" och kan välja nåt som
jag vill göra just den dagen nåt som passar att göra just då.

















Den är lite av min bibel, där mina drömprojekt samlas som ska bearbetas och
upplevas, och jag gör mitt bästa för att förverkliga dom ideer jag har och får.
Jag har egentligen alldeles för mycket ideer om pyssel och saker som jag vill
göra och som jag vill ha gjort i mitt liv. Jag kan komma på nåt när som helst
och glömsk som jag är så har jag inte skrivit upp iden, ja då är den klart borta
den dan jag vill göra den då blir man frustrerad och arg på sig själv, värdelöst.

Så där av kommer denna bok som hjälper mig med att komma ihåg ideerna jag
har. Det är ett vanligt lite tjockare anteckningsblock/bok som man kan köpa lite
överallt där man handlar, finns på det flesta ställen.


















När man köpt anteckningsboken, tar man nåt färgglatt papper man har, jag
använde scrapbookingark, men det går även med annat, lite tjockare än
ritpapper bör det vara, skär till pappret med en skärmaskin så får man det
rakt, sen limmar man fast det på framsidan av boken. Sen kan man dekorera
eller skriva hur man vill ha det personligt eller ej. Jag satte lite band, knappar,
blommor och döpte den till " En vit dröm" men det gör man som man vill
och har lust med, helt från eget huvud och fantasi, boken har jag inom räckhåll
så jag kan skriva ner det jag kommer på när det dyker upp, är jag ute på nåt
så brukar jag ha en lapp med mig och skriva på så länge tills jag kommer hem
och kan skriva över det i boken. Jag brukar ta med den ibland på semestern,
för då kan man ju se nya ideer eller få nytt tänk på nåt man vill göra så då
händer det att jag släppar på den och antecknar på en gång.

// Helen 

Inga kommentarer: