tisdag 12 januari 2016

Snöigt värre idag

Snö, snö och snö, ja nu kommer den iallafall till alla som älskar och vill ha den,
många klagomål hörs nu när det vräker ner så här, men är man norrlänning så
ska man väl tåla det här med snö, det kan man ju få höra, Du som bor i Norrland
tål väl snö, ja i och för sig är det så, man har ju själv valt att bo kvar här, men
människa är väl alla vare sig man bor i Skåne eller Jämtland så är vi väl rustade
med likadana funktioner i kroppen, jag säger bara man fryser vid minus om man
inte klär på sig rätt, och det gör väl alla som fryser klär sig fel, så visst kan man
trivas utan att frysa, men för den skull behöver man inte tycka att snö är bra och
kul hela vintern för det. Jag gillar Mars bäst med soliga fina dagar med bra temp,
och fina utflyktsdagar med grillning, så jag längtar till mars, fast mest till sommaren.

Kan inte låta bli att tänka på det här med att vara arbetslös !

Tänk dig följande scen !
Får en fråga: Vad jobbar du med?
Jag är arbetslös, arbetssökande.
Vilka tankar dyker upp hos dig som frågade. Ärligt !
Hade jag varit en person på din nivå ? En person som var intressant att prata
vidare med? - Åh vad spännande, berätta mer om ditt liv som arbetslös, nä
vem får den frågan. Så hade du sett mig som en värdelös person som inte
bidrar till systemet?
Vilken bild hade du målat upp av mig?
Det här är viktiga frågor, våra tankar och värderingar, styr hur vi ser på
omgivningen, det medverkar också till hur du ser på en person som är
arbetslös/arbetssökande.

Bästa sättet att få människor att känna sig värda och älskade är att acceptera
dom för vad dom är, oavsett laster eller tidigare liv, alla har inte fått samma
grunder att stå på, eller samma framgång tur eller lycka i livet, det är bara
att försöka inse, så döm inte ut människor du inte vet någonting om, fråga
istället och lär känna om du är intresserad, så får du mer rättvis fakta att gå
efter.

Dags att jobba lite igen nu ! Ha en trevlig och snörik dag !

Inga kommentarer: